Ga je een eigen webshop starten? Dan is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden. Wat voor systeem ga je gebruiken, met welke leveranciers ga je werken, hoe word je gevonden en op welke platformen ga je allemaal adverteren om je eerste klanten binnen te halen? Dit zijn een aantal vragen die je jezelf moet afvragen wanneer je begint met een eigen webshop. Een eigen webshop zorgt er daarnaast voor de je vrij bent en je eigen werktijden kan indelen. In deze blog nemen je mee in een aantal dingen waarop je moet letten en welke voordelen een eigen webshop met zich meebrengt.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wanneer je een webshop opstart is het belangrijk dat je verschillende dingen inventariseert. Denk bijvoorbeeld aan je leveranciers. Met wie ga je samenwerken en welke producten ga je afnemen? Vervolgens is het belangrijk om het juiste systeem voor je webshop te kiezen. Er zijn allerlei verschillende soorten systemen die goed kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan shopify of magento. Zodra je dit hebt bepaald ga je jouw webshop inrichten. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende categorieën die de structuur van je webshop bepalen.

Gevonden worden

Het is belangrijk om als webshop gevonden te worden in de bijvoorbeeld de zoekmachine (SEO). Zoekmachine optimalisatie is belangrijk om het product te verkopen aan de juiste mensen. Jij lost immers een probleem op met je webshop (jouw webshop vervult de behoefte van de consument). SEO bestaat uit verschillende facetten. Denk bijvoorbeeld aan content en linkbuilding. Linkbuilding uitbesteden is een slimme optie aangezien linkbuilding steeds complexer wordt zodra je groter en groter wordt. Met linkbuilding verkrijg je links (met autoriteit) naar jouw eigen webshop. Hierdoor wordt jouw webshop uiteindelijk beter gevonden in de zoekmachine.

Adverteren

Adverteren kan op verschillende manieren. Zowel via social media als de zoekmachine zijn de mogelijkheden eindeloos. Daarnaast kan je natuurlijk ook offline adverteren. Denk aan bladen, bushokjes etc. Met online adverteren kan je (in tegenstelling tot offline) heel gericht targeten op een bepaalde doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je wellicht een minder grote groep mensen bereikt maar juist wel een groep mensen waarvan je weet dat ze jouw product waarschijnlijk gaan kopen. Dit zorgt ervoor dat je CTR een stuk hoger is dan wanneer je aan een hele grote groep gaat adverteren.

Bovenstaande tips zorgen ervoor dat je goed van start gaat en dat je jouw webshop tot een succes kan maken!

Categorieën: Blog

Geef een reactie