Het promoten van een product is een belangrijk onderdeel van een succesvol bedrijf. Mensen moeten jouw product zien en er moet een bepaalde interesse gewekt worden bij de gewenste doelgroep. Marketing is echter door de jaren heen veel veranderd. In deze blog neem ik u mee in de ontwikkeling binnen de marketing en licht ik de marketing die nu veel voorkomt toe.

Verkooppraatjes

Aan het begin van de 20e eeuw toen de fabrieken massa gingen produceren werd er vooral gebruik gemaakt van verkooppraatjes. Deze verkooppraatjes kennen wij uiteraard in de tegenwoordige tijd nog steeds van veel verkoopmensen, maar zijn nu niet meer de enige vorm van marketing.

Mond op mond reclame

Aan het einde van de 20e eeuw was het beeld van marketing volledig veranderd. Het ging niet meer op de massa’s te bereiken, maar de individu stond nu centraal. Het werd belangrijker om een klant op lange termijn aan zich te binden. Dit is niet alleen uit te leggen door het feit dat een tevreden klant terug komt, maar ook dat een tevreden klant het bedrijf aan vrienden en familie aanraadt. Zo werd mond op mond reclame een belangrijk onderdeel van marketing.

De 21e eeuw

Met de start van een nieuwe eeuw begon er ook een nieuwe periode voor de marketing, namelijk de digitale marketing. Digitale marketing verving niet per se de oudere vormen van marketing, maar werd een makkelijkere manier om de consument direct te bereiken. Deze digitale marketing heeft, zoals in de laatste jaren vooral merkbaar is, geleid tot een veelvuldig gebruik van social media als marketingplatform. Mensen die een groot bereik hebben, de social influencers, worden betaald om bepaalde producten te prijzen zodat hun volgers deze producten gaan kopen. De digitale eeuw resulteerde niet alleen in een social media marketing, maar ook een online koopervaring. Het is nu immers bijna niet meer denkbaar dat een bedrijf niet zijn eigen website en/of webwinkel heeft.

Het idee dat de consument centraal moet staan, speelt nog steeds een belangrijke rol. Dit is niet alleen het geval voor de digitale marketing, maar ook voor de niet-digitale marketing. De digitale en niet-digitale matkering moeten niet als substituten worden gezien. Ze complimenteren elkaar namelijk. De consument moet zich verbonden voelen met een bepaald merk en zodoende aankopen willen blijven doen bij dit merk. Dit kan door een merk via social media bekend te maken bij een consument, maar daarnaast ook buiten social media dit merk in aanraking te brengen met het publiek. Een van de slimme manieren om dit te doen is door het verwerken van een merknaam op een product, zoals bijvoorbeeld met een photoflyer wordt gedaan. Dit is een instant photo frame dat gepersonaliseerd kan worden voor een bepaald bedrijf. Zo geef je iemand op een leuk evenement een instant photo van zichzelf met jouw merknaam erop.

Categorieën: Blog

Geef een reactie